Nyheter

Festools framgångsstrategi hjälper återförsäljare att möta hantverkares behov

Festool värnar om sitt varumärke och bestämde sig därför för att i slutet av 2017 säga upp alla återförsäljaravtal. I januari 2018 infördes istället en ny distributionsmodell med ett färre antal återförsäljare. De utvalda återförsäljarna måste leva upp till ett antal kriterier, t ex försäljning till professionella hantverkare och minimiomsättning, och får i gengäld hög servicenivå, stort engagemang och frekvent utbildning av Festool.

– Genom att vara representerade hos ett färre antal utvalda återförsäljare, ökar möjligheten att utbilda dem, och skapa högt engagemang för våra produkter, säger Martin Andersson, National Sales Manager Sverige, Festool.

Nils Fritzon, strategisk inköpschef på Theofils, är mycket nöjd med det selektiva distributionssystemet. Han berättar att de har valt att nästan enbart företräda Festool när det gäller elverktyg.

– Festool har ett mycket brett utbud av maskiner, som kan kombineras i en mängd olika sammanhang. De är bäst på marknaden, vilket också ställer högre krav på återförsäljarna. Det är bra.  

Jonas Åberg, ansvarig för inköp på Prevex berättar att de har varit återförsäljare av Festools produkter sedan år 2000. De ser också positivt på det nya distributionssystemet, och är stolta över att vara auktoriserade återförsäljare. Han framhåller bland annat att Festools kvalitetsprodukter och leasingmöjlighet hjälper dem att attrahera kunder.

Festool ser långsiktigt på samarbetet med sina återförsäljare och Martin Andersson, National Sales Manager Sverige, Festool, avslutar med att berätta att Festool ser stora möjligheter att växa med existerande återförsäljare.

 

Fakta om Festools selektiva distributionssystem

Under fjärde kvartalet år 2017 sa Festool upp alla avtal med återförsäljare i hela Europa. Den 1:a januari 2018 införde Festool istället ett selektivt distributionssystem i hela Europa.

Syftet med Festools selektiva distributionssystem är bland annat att ha kontroll över företagets återförsäljarstruktur.

Festool värnar om sitt varumärke och vill säkra företagets status som ett premiummärke inom elverktyg till snickare, målare och byggnadsentreprenörer.

Festool väljer selektivt vilka som ska företräda dem. De kan därmed koncentrera service och utbildning till de utvalda återförsäljarna, som i sin tur säljer och ger service till professionella hantverkare.

Med de nya återförsäljaravtalen kräver Festool följande av sina återförsäljare:

  • Försäljning ska ske till professionella kunder

  • Utställning av varorna ska se ut på ett visst sätt

  • God produktkännedom

  • Minimiomsättning

Utvalda återförsäljare ska marknadsföra sig som auktoriserade Festool-återförsäljare, bland annat genom en särskild logotype.

Genom det selektiva distributionssystemet kan professionella kunder vara säkra på att få kompetent rådgivning och tillgång till ett stort sortiment och lager.