Nyheter

Stort stöd för bygget av ringleden hos alla partiers väljare

I dag presenterade Stockholmsmoderaterna sin nya kampanj om färdigställandet av ringleden runt Stockholm genom byggandet av Östlig förbindelse. Detta tillsammans med en rykande färsk opinionsundersökning gällande Stockholmarnas uppfattning om trafik, trängsel och ringleden som sådan.

Undersökningen visar stort stöd för bygget bland samtliga riksdagspartiers väljare trots att den socialdemokratiska regeringen och S-styret i staden är emot.

– Det är uppenbart att de väljare som vill att ringleden ska byggas klart behöver vända sig till Moderaterna. Vi sträcker nu ut en hand till alla som vill bygga klart ringleden, oavsett de röstat på något annat parti tidigare eller nu överväger att göra det, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Kampanjen vänder sig till de väljare som överväger att rösta på Miljöpartiet, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet eller Socialdemokraterna. Det starka stödet för ringleden i dessa väljargrupper är ett tydligt tecken på att partiledarna har slutat att lyssna på Stockholmarnas oro för trafiksituationen.

– Vi lanserar i dag en kampanj som riktar sig till alla som överväger att rösta på Sverigedemokraterna eller Socialdemokraterna och som tycker att trängsel och trafikelände måste få ett slut. Deras chans till förändring finns hos en Moderaterna, fortsätter Kristoffer Tamsons.

– Jimmie Åkesson har öppnat för att släppa fram Stefan Löfven som statsminister. Det vore en dödsstöt för Stockholmstrafiken och slutet för trafikutveckling i denna del av Sverige, avslutar Kristoffer Tamsons.

Fakta:
Den nya opinionsundersökningen från Demoskop visar bland annan att det absolut största problemet som väljarna upplever är trängseln på gator och vägar, att två av tre Stockholmare är positiva till Östlig förbindelse, vilket är ett ökande stöd från tidigare mätning och dessutom finns det ett stöd för bygget än emot hos samtliga av riksdagens partiers väljare. Undersökningen bifogas också.

Stockholmarna tillbringar längre tid med att pendla än vad de har semester och 15 arbetsdagar per år sitter de fast i bilkö. En Stockholmare som pendlar 30 minuter med bil, försenas i snitt med 33 minuter varje dag. På 20 år har kötiden ökat med 10 minuter för varje timme. SL:s bussar står också i regel stilla 260 timmar per dygn vilket motsvarar 11 helt stillastående bussar. Kostnaden för trängseln uppskattas till ca sex miljarder årligen i Stockholmsregionen.

Den nya kampanjen som startar idag kommer rulla fram till valdagen.