Nyheter

Klart vem som bygger Lilla Lidingöbron

Nu är det klart att det blir Implenia Sverige AB som får uppdraget att bygga Lilla Lidingöbron som ersätter den uttjänta gamla Lidingöbron. Entreprenören offentliggjordes i samband med kommunstyrelsens sammanträde den 1 oktober.

Den 7 augusti gick anbudstiden ut och det står nu klart att Implenia Sverige AB var det företag som presenterade det mest ekonomiskt fördelaktiga priset och den gestaltning av bron som gav högst poäng i utvärderingen. Anbudssumman uppgår till 539 miljoner kronor mot budgeterade 700 miljoner kronor.

– Vi är mycket nöjda över att vi nu kan gå vidare med detta byggprojekt, som är av så stor betydelse för såväl Lidingöborna som tillresande. Lilla Lidingöbron kommer möte ett växande behov av god kollektivtrafik och framkomlighet för cyklister och gångtrafikanter för lång tid framöver. Det är särskilt kul är att kommunstyrelsen var enig i sitt beslut. Det är viktigt och bra att denna typ av strategiska investeringar för Lidingö nås med bred enighet. Det är också förstås mycket bra att anbudssumman var betydligt lägre än det budgeterade på drygt 700 miljoner kronor, säger Daniel Källenfors, kommunstyrelsens ordförande.

Implenia Sverige AB är ett företag med gedigen erfarenhet av stora bygg och -vägprojekt och har bland varit delaktiga i projekt som Norra länken och Citybanan. En dokumenterad förmåga att genomföra stora och komplexa projekt var också ett av de krav som ställdes vid upphandlingen.

Femårig totalentreprenad
Ett kontrakt för en totalentreprenad på fem år kommer att tecknas inom ett par veckor, förutsatt att tilldelningsbeslutet inte överklagas. Därefter kan närmare detaljer presenteras. Den långa anbudstiden och omfattande krav på redovisning i anbudet gör att det redan då går att få en ganska klar bild över hur bron kommer att se ut.

Arbetet med att projektera för den nya bron kommer sedan att kunna starta relativt snabbt. En ny förbindelse för gång- och cykeltrafiken är planerad till sommaren 2021 och den nya bron ska stå färdig år 2022. Först därefter rivs den gamla bron.

– Entreprenaden innebär ett stort åtagande både för entreprenör och beställare. Höga krav har ställts på entreprenörens tekniska och ekonomiska kapacitet, samt kvalitet-, miljö- och arbetsmiljöcertifieringar. Lidingö stad ska möta upp entreprenörens organisation med specialister, projekt- och byggledare, säger Jan Werner, Lidingö stads projektledare för Lilla Lidingöbron.

Alla anbud har utvärderats utifrån det mest ekonomiskt fördelaktiga priset. Samtliga anbud klarade kvalificeringskraven. Vid utvärderingen har mervärden tilldelats för god gestaltning.

Illustration: Knight Architects