Nyheter

BAUHAUS startar med hemleveranser i Storstockholm

I januari 2018 i Göteborg startades BAUHAUS pilotprojekt med en ny distributionsanläggning som tar hand om hela leveransen ända hem till dörren utan oklara leveranstider. Efter otroligt positiva reaktioner från kunderna expanderas nu den nya logistiklösningen till hela Storstockholm.

Problemen med hemleveranser har alltid varit en stor frustration för kunder. För många är det svårt att vara hemma på vardagar för att ta emot bud. Den här insikten låg till grund för BAUHAUS idé att ta över och äga hela leveransprocessen och att utöka leveranstiderna till att både leverera fram till 21.00 och på helger.

– Det började med att vi byggde en egen app för att hantera alla kundernas beställningar. Den, tillsammans med fem lätta lastbilar och tio anställda i Göteborg, drog igång projektet. Det blev snabbt otroligt populärt. Det vi själva blev mest förvånade över var att alla kunder gav så många och positiva recensioner. Vi snittade 4,92 av 5 i kundnöjdhet, säger Steen Hestehauge, VD för BAUHAUS E-handel AB.

Logistiklösningen byggdes med ett viktigt fokus – att kunden skulle ha löpande kontroll över leveransen från betalningen i kassan till att man hade varan i handen. Med hjälp av appen och de smidiga lastbilarna levereras varor med femton minuters precision på leveranstiden. Systemet innebär även att BAUHAUS själva har full kontroll på leveransen och kan följa varan hela vägen, vilket visat sig vara en superstark konkurrensfördel. Projektet har varit så lyckat att det nu expanderas till hela Storstockholm, med utgång från den nya distributionshubben i Sickla.

– Fredells byggvaruhus, som vi tog över vid årsskiftet, har haft en gedigen distributionsverksamhet där de levererat stora volymer, men mest till företagskunder. Vi levererar mestadels till privatkunder, vilket ställer helt andra krav på verksamheten. Som konsument kan man exempelvis inte stanna hemma en hel dag för att invänta en leverans som man inte vet när den dyker upp. Folk har ju arbeten att sköta och har varken tid, lust eller möjlighet att sitta hemma och vänta. Vi vill inte att våra kunder ska behöva stå ut med det, säger Steen Hestehauge.

Efter lanseringen i Stockholm är nästa steg förhoppningsvis att expandera till Malmö i slutet av året. Då når den nya logistiklösningen 40 procent av den svenska befolkningen.

Foto: BAUHAUS