Nyheter

Stark utveckling av försäljningen i Liljeholmstorget Galleria

Liljeholmstorget Galleria och Högdalen Centrum fortsätter att utvecklas starkt. Förra året ökade Liljeholmstorget Galleria omsättningen med 5 procent till 1,89 miljarder kronor. Antalet besökare ökade till 9,8 miljoner. Högdalen Centrum ökade försäljningen med 4 procent till 698 miljoner kronor.

Liljeholmstorget Galleria har haft en 100-procentig uthyrningsgrad de senaste tre åren och försäljningen har fördubblats sedan gallerian slog upp dörrarna för tio år sedan. Förra året öppnade den danska heminredningskedjan Söstrene Grene och det prisbelönta hamburgerkonceptet Bastard Burgers i gallerian.

– Liljeholmstorget Galleria är ett bra exempel på att den fysiska handeln fortsätter att trivas i de bästa lägena. Gallerian utmärker sig om ett mycket välfungerande centrum med ett brett utbud av bland annat livsmedel, mode, service och vårdtjänster, i ett centralt läge vid tunnelbana, spårvagn och busscentral. Utbudet av livsmedel håller en mycket hög klass med bland annat en av Stockholms bästa och mest innovativa ICA Kvantum-butiker, säger Martin Kjellman, affärsområdeschef.

Även Högdalen Centrum med sitt utbud för vardagslivets behov har en hög uthyrningsgrad på 99,4 procent.

– Högdalen Centrum bjuder på småstadscharm trots närheten till Stockholms innerstad med sina många små butiker och ett starkt utbud av dagligvarubutiker. Centrumet erbjuder ett bra utbud av vardagsshopping och service, säger Martin Kjellman.

I januari utseddes Liljeholmstorget Galleria för sjunde året i rad till bästa stadsdelscentrum i Evimetrix årliga undersökning ”Stockholmarnas favoritcentrum”. Högdalen Centrum hamnade på tredje plats i kategorin årets klättrare.

Bild: Citycon