Nyheter

Laddboxar och laddning av elbilar

Laddboxar ska installeras av företag som är behöriga enligt Elsäkerhetsverket. Varje laddpunkt ska ha sitt eget överströmsskydd (säkring) och sin egen jordfelsbrytare.
Både hos våra bilhandlare och hos bilköpare är det inte bara si och så med kunskaperna om hur elbilar ska laddas. På sina håll är kunskaperna goda, men det förekommer också häpnadsväckande stora kunskapsluckor. Bland annat i sociala medier florerar så många felaktiga påståenden att det är hög tid att bemöta dem och reda ut de vanligaste missförstånden. Här går vi igenom det allra viktigaste som gäller laddning och installation av laddpunkter.
Ett vanligt eluttag ska användas bara undantagsvis för laddning. Regelbunden användning kan leda till varmgång och brand. Vanliga vägg- och motorvärmaruttag klarar inte återkommande hög belastning under lång tid. När ett sådant eluttag ändå används ska strömstyrkan begränsas till 8–10 Ampere och laddningen hållas under uppsikt. Förlängningssladd ska inte användas och sätt inget (exempelvis en timer) mellan uttaget och laddkabeln.
Installation
Låt ett behörigt företag installera en laddbox. Kontrollera på Elsäkerhetsverkets hemsida att företaget är registrerat där med verksamhetstypen ”Övriga anläggningar för användning av el”. Installatören kommer att se till att varje laddpunkt – det vill säga varje enskild fast inkopplingspunkt för sladden från bilen – skyddas av sitt eget överströmsskydd (säkring eller dvärgbrytare). Varje laddpunkt ska dessutom skyddas av en jordfelsbrytare typ B.
Bland konsumenterna förekommer frågor om huruvida kraven är alltför omfattande och enbart fördyrar installationen av laddboxar. Behövs verkligen säkring för varje laddpunkt? Räcker det inte med en större säkring som täcker in flera laddpunkter?
DEFA:s forsknings- och utvecklingsingenjör Egil Falch Piene reder ut frågeställningarna:
– Frågan om säkringar handlar inte primärt om elsäkerhet, utan driftsäkerhet. Blir det fel på ett fordon eller ett laddningstillbehör ska inte alla fordon i samma krets sluta laddas. Detta skulle innebära olägenheter även för de fordonsägare vars fordon eller utrustning inte har gett upphov till att säkringen går.
Detsamma kan man inte säga om jordfelsbrytare. Här ska man bland annat tänka på att brytaren ska ha 30 mA som märkutlösningsström.
– Ett Plug In-fordon får enligt en internationell standard avleda upp till 3,5 mA jordfelström. Överharmoniska strömmar som bilen kan ge upphov till leds bort via jordledningen. När man mäter denna ström händer det ofta att den är lite högre än 6 mA med tillägg av korta tillfälliga störningspulser. Om jordfelsbrytare installeras i proppskåpet tillkommer också läckageströmmar från kablaget fram till inkopplingspunkten.
Summan av flera strömmar
Summan av jordfelströmmar från flera fordon kan bli för stora för jordfelsbrytaren med 30 mA som märkutlösningsström. Vanligt för många brytare är att de löser ut på lägre felströmmar än 30 mA, vanligen mellan 15 och 25 mA. Detta kan leda till besvär, utan att det var ett riktigt jordfel orsakat av dålig isolering.
– Generellt när man ska minska riskerna för el-chock försöker man minska utsatt område/area. Detta görs med en jordfelsbrytare per säkringsgrupp och fordon. Om man – vilket inte är enligt reglerna – har flera fordon kopplade till samma jordfelsbrytare, så kan alla karosserna bli farliga att ta på, och man vet inte utan vidare undersökning, hos vilket fordon felet fanns, avslutar Egil Falch Piene på DEFA.
Hur det hela fungerar: Elsäkerhetsverkets rapport ”Informationsbehov rörande elsäkerhet kring laddinfrastruktur för elbilar”
Elinstallationsreglerna 722.531.2.101 och 722.533.101
Kolla installatörsföretaget: www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget
I maj 2019 utkommer SEK Svensk Elstandard med en ny handbok om laddning
Bilden:
Anlita ett behörigt installationsföretag. Detta kommer att se till att varje laddpunkt skyddas av sitt eget överströmsskydd. Varje laddpunkt ska dessutom skyddas av en jordfelsbrytare.
Foto: DEFA