Nyheter

Arriva redo för vintern i Stockholm

Arrivas vinterförberedelser är klara för både spår- och busstrafiken i Stockholm. En nyhet den här vintern är att man nu valt den högsta klassificeringen för vinterdäck som finns, på alla positioner, på varje buss, i alla bussdepåer. Det innebär att man redan nu uppfyller regelverket som börjar gälla först 2024. En annan nyhet är ett nytt snölok för Tvärbanan.

På spårsidan i Stockholm är förberedelserna klara och de har bland annat inneburit att snösamordnarna har gjort en översyn och förbättring av hela snöorganisationen. Snöloken har fått service så de är redo att tas i drift för att ploga spåren. På Tvärbanan kommer ett helt nytt snölok, som även kan ploga en del av perrongerna, att provas denna säsong.

Man har också en stor organisation av plattformsröjare som är redo att snöröja och halkbekämpa hållplatser och stationer om det kommer mycket snö på kort tid. Snösamordnarna hanterar även situationer som kan uppstå med kontaktledningsfrost och växelvärme VAD ÄR VÄXELVÄRME? Problem med värme i växlarna? på banorna.

För att våra bussar ska klara alla säsonger och årstidsväxlingar sker kontinuerligt en översyn av fordonsflottan. Var sjätte vecka genomgår våra bussar en inspektion där man ser över en rad aspekter och gör omfattande säkerhetskontroller. Inför vintern görs även extrakontroller som innebär tillsyn av tändspolar, byte och påfyllnad av glykol. Arriva säkerställer också att bussen och uppställningsplatsen har kontakt så att bussen värms upp och nödvändiga system uppdateras inför nästa körning.

En nyhet inom bussdivisionen den här vintern är den nya däckleverantören, Colmec, som förser bussana med däck för rätt vinterförhållanden. Det innebär att Arriva redan i år kommer uppfylla de striktare lagkrav på däck som träder i kraft först 2024 för vinterdäck på bussar.

– I och med nya avtalet så har många positiva förändringar skett där Arriva integrerar hjulskiften på bussarna i egen regi på sina verkstäder. Detta medför ännu bättre kontroll och effektivare flöden på Arrivas verkstäder berättar Marcus Dahl, Fleet Manager hos Arriva.

Nya krav på vinterdäck för fordon med en totalvikt över 3 500kg

Vinterdäck som används på bilar med en totalvikt över 3 500 kilo ska:

vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
vara märkta med POR (Professionell Off Road) eller
vara dubbade

Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg, får i stället vara märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller ”Mud and Snow”.

Dessa däck får även användas på framaxeln på bilar med en totalvikt över 3 500 kg fram till och med den 30 november 2024 och på drivaxlar ,förutsatt däcken är särskilt framtagna för vinterkörning.

Källa: Transportstyrelsens hemsida