Nyheter

Done löser missnöjet med hantverkstjänster

Done är appen som gör det smidigt och tryggt med hantverkstjänster med hjälp av innovativ teknik, där exempelvis tidskrävande hembesök ersätts med videosamtal. Nu tar bolaget in 3,4 miljoner kronor och backas av tunga namn inom bygg- och hantverksbranschen.

Hantverksbranschen har toppat Konsumentverkets lista över klagomål 13 år i rad. Samtidigt spenderar svenska hushåll i snitt 20 000 kr/år på hantverkstjänster. Done vill förändra missnöjet där fokus ligger på att förenkla hela processen, genom att erbjuda en helhetslösning där tidskrävande hembesök ersätts med videosamtal och all kommunikation liksom offerthantering sker direkt i Done-appen.

Även betalningsmodellen har tagits i beaktning där hantverkare endast betalar för godkända offerter och slipper fasta kostnader. Målet är att skapa trygghet för både konsument och hantverkare.

– Många av de klagomål som kommer in till Konsumentverket är kopplade till dålig kommunikation och otydliga köpprocesser. Därför faciliterar vi hela processen genom vår app, från att hitta en hantverkare tills att jobbet är slutfört. På så sätt kan vi optimera varje steg och skapa en trygg och enkel kundresa som annars är ovanlig i branschen, säger Malin Granlund, VD och medgrundare av Done.

Nu tar bolaget in 3,4 miljoner kronor och backas av några av Sveriges tyngsta namn inom bygg- och hantverksbranschen, såsom Magnus Agervald, fd VD Byggmax, och Johan Rosendahl, grundare av Byggarnas Partners. Den internationella VC-fonden Antler finns även med på listan över investerare.

– Done tar ett nytt grepp på ett problem som länge varit olöst, där deras teknik och kundfokus optimerar processen för båda sidor av marknaden, säger Magnus Agervald, investerare och fd VD Byggmax.

Missnöjet inom hantverksbranschen kommer inte bara från kundsidan utan även från hantverkare som upplever att det är krångligt och tidskrävande att jobba med privatkunder.

– Efter att ha drivit företag inom byggbranschen i över 20 år, har jag sett frustrationen både från konsumenter och hantverkare, och jag vet att branschen är redo för den typ av förändring som Done skapar, säger Johan Rosendahl, investerare och grundare av Byggarnas Partner.

Hantverksbranschen har saknat teknisk innovation i många år, vilket grundarna ser som en stor möjlighet för Done.

– Jämfört med hur vi konsumerar andra tjänster år 2019 känns hantverksbranschen föråldrad. Genom att applicera ledande teknik så som videosamtal, maskininlärning och automatiserad kommunikation, samt ett modernt UX-tänk, tar vi stora kliv framåt och tillför innovation som branschen desperat behöver, säger Alek Åström, medgrundare och CTO på Done.

Grundarna träffades i januari i år via VC-fonden och startupgeneratorn Antler, och sedan dess har det gått undan. De valdes i mars ut av Antler som ett av bolagen som fick en första pre-seed investering, varpå appen lanserades i maj.

Investeringen kommer framförallt att gå till produktutveckling och marknadsföring. Done fokuserar nu på att etablera sig på den svenska marknaden, men kommer därefter att satsa på internationell expansion, där länder som exempelvis Tyskland och Nederländerna är av intresse.