Nyheter

Altan.dk rustar upp och satsar på den svenska marknaden

Altan.dk anställer en ny avdelningschef, som ska sätta fart på den svenska marknaden. Med tydligt fokus på Sydsverige planerar Altan.dk att bygga en fullt funktionsduglig avdelning i Sverige, som ska kunna klara av den planerade tillväxten och uppfylla ambitionen att vara marknadsledande på öppna balkonger i södra Sverige, och i synnerhet Göteborg.

Fler och fler väljer att köpa öppna balkonger till sina lägenheter. Det märker Altan.dk, där de under de senaste åren skördat stora framgångar med att förse danskarna och svenskarna med balkonger och hissar. Företaget rekryterar nu en ny avdelningschef för att stärka den svenska marknaden, med fokus på en större marknadsandel i södra regionen, och i synnerhet Göteborg.

För att lösa uppgiften anställer Altan.dk 44-årige Johan Nilsson, som är baserad på företagets kontor i Växjö. Han kommer från en tjänst som Distriktschef på Schneider Electric Ab, där han var säljansvarig. Johan Nilssons primära uppgift är att strukturera och organisera en funktionell avdelning så att företaget är redo att hantera den planerade tillväxten i södra Sverige och i synnerhet Göteborg.

– Vi har varit i Sverige i tre år, där vi har lärt oss branschen, marknaden och systemet. Nu är vi redo att expandera och marknadsföra oss på den svenska marknaden. Det är särskilt södra Sverige som vi fokuserar på. Vi täcker området från Malmö till Göteborg, men om det finns förfrågningar från resten av landet kommer vi givetvis att ta oss an det. Inom de närmaste åren ska vi vara marknadsledande på öppna balkonger i södra Sverige, säger Casper G. Knudsen, VD för altan.dk.

Han fortsätter:
– Vi är mycket nöjda med att vi lyckades rekrytera Johan Nilsson, som kommer med rätt erfarenhet och kunskap om branschen, men som också har rätt driv och brinner tillräckligt för att lyckas med den uppgift som ligger framför oss. Nu ser vi fram emot att se hur högt raketen kan flyga.

Svenskarna gillar dansk design

På Altan.dk har dem de senaste åren märkt att de öppna balkongerna är efterfrågade. Särskilt i Köpenhamn och andra större städer i Danmark, har balkonger ökat i popularitet, och Altan.dk ser samma mönster i Sverige. Företaget upplever en stor potential i södra Sverige med städer som Göteborg, Helsingborg och Malmö, där både avstånd, arkitektoniska och kulturella skillnader är små.

– Jag ser mycket fram emot att etablera Altan.dk än mer i Sverige. Det finns en stor marknad som väntar på oss. Även om svenskarna fortfarande måste lära känna oss, så är vi redan på rätt väg. Min främsta uppgift är att stärka vår ställning samt att utöka kunskapen om oss och våra produkter, säger Johan Nilsson.

Näste rekrytering skedde ganska omgående, och näste man på plats är en Projektledare. Pär Vilén, 38 år och bosatt i Kungsbacka, är nästa man i båten. Pär har gedigen erfarenhet av både yrket, men även av branschen. Pär kommer närmast från Balcona AB där han jobbat som projektledare i Syd, med koncentration på Göteborg med omnejd.

– Vi är otroligt stolta över att Pär valt att anta denna utmaning. Han har allt vi sökt, och framförallt hans driv och engagemang över att sätta kund först gör att jag känner mig väldigt tillfreds med att han kommer kunna driva Altan-andan vidare, säger Johan Nilsson.

Dessutom har Altan.dk hittat och etablerat sitt huvudkontor i Sverige. I ett balkongtätt område, centralt i Växjö, har de hittat lokalen att växa i.

Altan.dk har framgångsrikt löst sju projekt i Sverige och har för närvarande tre avlönade medarbetare, en säljare vid namn Emil Ahlgren finns sedan tidigare på Svenska kontoret, men arbetar för att etablera egna svenska montörslag. De räknar med att bygga en fullt funktionell avdelning som klarar av den planerade tillväxten, så att de inom de närmaste åren är marknadsledande på balkongerna i söder.

Bild: Altan.dk