Nyheter

Spadtag för Sveriges första superbusslinje – BRT – i Barkarby

I dag sattes spaden i marken i Barkarby för Sveriges första BRT-väg och BRT-linje. Med dedikerad infrastruktur och elektriska snabbgående bussar enligt BRT-standard ska restiden mellan Barkarbystaden och tunnelbanan i Akalla halveras.

Den nya vägen och BRT-linjen är ett viktigt steg för framtidens kollektivtrafik och nästa steg i det unika samarbetet mellan Järfälla kommun, SL och Nobina att skapa världens modernaste kollektivtrafik i Barkarby.

Från och med den 17 augusti kommer vägen att trafikeras av elektriska bussar med hög turtäthet, smidig ombordstigning och hög komfort. På den nya BRT-vägen får bussen egna körfält i mitten av vägbanan vilket halverar restiden mellan Barkarby och tunnelbanan i Akalla. På sikt ska BRT-linjen förlängas till Barkarby station med anknytning till pendeltågen.

– Jag är väldigt glad över att vi idag har satt spaden i jorden och kan komma igång med bygget av den nya BRT-vägen. Den här vägen kommer att avlasta trafiken och vara ett fantastiskt tillskott för kollektivtrafiken så att man på ett miljövänligt och effektivt sätt kan ta sig med de snabbkörande BRT-bussarna mellan Barkarby och Akalla fram till dess att tunnelbanan kommer. Vi ser att infrastrukturen är hårt belastad i Barkarbystaden i dag men den nya vägen kommer att skapa bättre trafikflöden för befintliga och framtida Järfällabor och besökare, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Genom den unika överenskommelsen mellan SL, Järfälla och Nobina i Barkarby leder vi utvecklingen av framtidens kollektivtrafik. Här har vi sett hur kollektivtrafikens marknadsandel har ökat från runt 40 till 70 procent på bara ett år och hur vi gemensamt bygger världens modernaste kollektivtrafik hand i hand med att vi bygger framtidens stad. Idag tar vi nästa steg i den utvecklingen genom ett spadtag för Sveriges första superbussväg och BRT-linje, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

– Det vi skapar tillsammans i Barkarby är unikt, ingen annanstans i Sverige byggs det för en busstrafik med så god framkomlighet, korta restider och pålitlig trafik. I praktiken innebär den nya BRT-satsningen att Järfälla får sin tunnelbanetrafik långt tidigare än både spår, stationer och tåg finns på plats. Det är en djärv och framsynt satsning från Regionen och Järfälla kommun. Vi ser fram emot att få visa bussarna och ta ombord resenärer, säger Henrik Dagnäs, vd på Nobina.

Kollektivtrafiksatsningen i Barkarby tillhör de mest framstående stadstrafikprojekten i världen. Den unika satsningen är ett samarbete mellan Järfälla kommun, Stockholms läns landsting (SL) och bussoperatören Nobina, med målet att skapa världens modernaste stadstrafik.

Kollektivtrafik, stadsutveckling, ny teknik, mobilitetstjänster och infrastruktur samverkar för att skapa smarta lösningar, effektiva transporter och ökad nytta för både resenär och skattebetalare. Sedan oktober 2018 rullar värdens första självkörande bussar i reguljär linjetrafik i Barkarbystaden och i augusti 2020 öppnar den första elektrifierade BRT-linjen i Stockholm.

Om BRT:
BRT – Bus Rapid Transit, eller superbussar – är ett bussystem med hög medelhastighet, hög turtäthet, komfort och attraktivitet. Helhetsplanering möjliggör att önskade egenskaper kan byggas in i systemet på ett helt annat sätt än vad som är möjligt med traditionell busstrafik. Samtidigt kvarstår bussens största fördel – flexibiliteten.

Om vägen:
Vägen byggs fyrfilig med två dedikerade körfält för buss i mitten och rondeller där bussarna får genomkörning. Bussarna prioriteras i alla signalkorsningar. Beräknad hastighet på vägen är 50 km/h. Den nya vägen skapar också en smidigare bilväg för bilister.

Bild: Järfälla kommun