Nyheter

På byggarbetsplats Täby Park testkör JM en av Cramos eldrivna hjullastare

Hjullastaren är bättre både för klimatet och arbetsmiljön och är en del av utvecklingsprojektet Fossilfri Byggarbetsplats, ett samarbete mellan Cramo och JM.

Den gula och svarta hjullastaren rör sig lika smidigt och dynamiskt som en traditionell dieseldriven hjullastare. Det första man tänker på är att den är nästan helt tyst. Bara när den backar ger den ljud ifrån sig, då går varningssignalen igång.

– Det är väldigt skönt att den är så mycket tystare. Och det luktar inte dieselavgaser när man kör omkring på en innergård där det är vindstilla, säger Simon Sabel, anläggningsarbetare och skyddsombud på JM Entreprenad.

Hjullastaren är en tysk Kramer 5055e. Men eftersom den är ungefär 25 procent starkare än den dieseldrivna motsvarigheten (Kramer 5055) så motsvarar den egentligen den större Kramer 5065, berättar Anders Jatéus, produktområdeschef på Cramo.

– Vi har haft Kramer 5055e i vår hyresflotta sedan 2017. Kunder som har hyrt den har varit positiva. Den klarar upp till fem timmars drifttid beroende på typ av arbete. Det här kompenseras av att tiden motorn används under en arbetsdag blir mindre eftersom den inte går på tomgång, vilket en dieseldriven gör, säger Anders Jatéus.

Enligt Anders är den ett utmärkt alternativ som klarar merparten av jobben minst lika bra som en konventionell dieselmaskin, om det bara finns el framdragen på arbetsplatsen. Laddas den under natten är batteriet fullt på morgonen.

Cramo ökar kontinuerligt sin flotta av eldrivna maskiner och köper in allt mer elektrifierat när de dieseldrivna maskinerna byts ut.

– Det kommer allt fler eldrivna arbetsmaskiner på marknaden. Framförallt för liftar finns det nu ett stort sortiment av både hybridliftar och liftar med ren eldrift, säger Anders Jatéus.

Cramo har just nu sex batteridrivna hjullastare, en liten bandgående dumper, tre minigrävare som går på både el och diesel samt flera eldrivna kompressorer och ett brett sortiment av hybrid- och eldrivna liftar för arbete både inom och utomhus.

Det är laddningen som är det mest ovana momentet för en anläggningsarbetare, anser Simon Sabel på JM Entreprenad. Ett fulladdat batteri räcker fem timmar om kupévärmaren inte är igång och lasten är lätt. Men får maskinen jobba hårt räcker batteriet snarare tre timmar.

– Det gäller att komma ihåg att sätta den på laddning när man tar rast eller går på lunch. Allra viktigast är det i slutet av arbetsdagen, annars får man börja nästa arbetsdag med att sätta maskinen på laddning, säger Simon Sabel.