Nyheter

Tunnelbanans C20-tågens sprickor lagas nu

Trafiknämnden i Region Stockholm föreslås på tisdag besluta om att påbörja arbetet med att laga de sedan länge kända sprickorna som återfunnits i tunnelbanans C20-fordon. Därmed tas tag i en fråga som i över ett decennium väntat på beslut.

– Nu tar vi ett efterlängtat tag om en gammal surdeg som legat och jäst i många år. Detta på ett handfast och effektivt sätt som säkerställer att C20-tågen kan driftsäkras och moderniseras för att rulla i minst tio år till, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Fakta:

Storstockholms Lokaltrafik (SL) har 271 tunnelbanefordon av typen C20 vilka introducerades mellan 1998–2004. Sedan en lång rad år har sprickbildningar i tunnelbanans C20-tåg identifierats och bedömts bli ett problem för tågens långsiktiga drift och livslängd. Ett problem som väntat på svar.

Sprickorna är mikroskopiska och svåra att upptäcka med ögat. De flesta av dem återfinns runt dörröppningarna och svåråtkomliga. De är ingenting som resenärerna märker av eller påverkas av, men riskerar om de inte åtgärdas att påverka fordonens livslängd och underhållsbehov. Detta enligt trafikförvaltningens experter och operatörer samt speciellt utbildade tekniker (OFP-tekniker) som arbetat med att identifiera sprickorna med olika metoder.

Den totala investeringsutgiften för att modernisera och livstidsförlänga C20 tågen uppgår till drygt 2 miljarder kronor.