Nyheter

Ny rapport från Cityindex: Så konsumerade vi i våra stadskärnor – före och under coronakrisen

Det gick bra för våra svenska stadskärnor under 2019 och den totala omsättningen ökade med 2 procent. Bäst gick det för stadskärnornas caféer, restauranger och hotell som gynnades av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

De flesta branscher i stadskärnan gick bra under 2019, men beklädnadshandeln hade det fortsatt tufft i konkurrensen från köpcentrum, handelsplatser och e-handel och minskade sin försäljning med 1,1 procent.

Bäst gick det för stadskärnornas caféer och restauranger som ökade sin försäljning med 4,1 procent. Även hotellnäringen ökade sin omsättning med 3,1 procent. Försäljningen av dagligvaror ökade med 1,7 procent och kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare ökade sin omsättning med 1 procent.

– Det som en gång var stadens kärna kommer tillbaka, det genuina och lokala. Vi har länge sett klädbutiker, kedjor och storskalighet i våra stadskärnor. Nu ser vi hur charmiga små caféer och restauranger, speceributiker och serviceinrättningar tar plats igen. Det är stadskärnan som svarar upp mot en ny efterfrågan, säger Christina Friberg, expert stadsutveckling, Fastighetsägarna MittNord.

Starkast var utvecklingen i våra storstäder, där omsättningen ökade med 4,4 procent. I våra små- och medelstora städer minskade den totala försäljningen med 0,4 procent respektive 0,7 procent.

– En attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det skapar tillväxt. Fastighetsägare, handlare, kommun och cityorganisationer behöver förstå vad morgondagens konsumenter efterfrågar och arbeta mot gemensamma mål och visioner. En bra utbudsmix och attraktiva miljöer som drar besökare och kunder skapas genom samverkan, säger Christina Friberg.

Hårdast drabbades storstäderna bland annat som en följd av myndighetsrekommendationer om hemarbete och reserestriktioner, som kraftigt reducerade antalet människor som rörde sig i storstädernas centrum. Enligt prognosen minskade omsättningen i storstäderna med cirka 30 procent under första halvåret 2020. Det kan jämföras med småstäderna som minskade sin omsättning med 8 procent.

– Det är glädjande att vi ser en återhämtning i detaljhandeln och att människor väljer att komma tillbaka till stadskärnan efter coronakrisen. Men vi kommer att få leva med pandemins effekter ett tag till. Det kommer att krävas uthållighet och att stadskärnans aktörer samverkar med siktet inställt på framtiden, säger Christina Friberg.

Webbinarium:

Så utvecklades omsättningen i Sveriges stadskärnor

Sänds idag den 23 september kl. 12.00-13.00

Följ webbinariet här

Om Cityindex:

Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av coronapandemin.