Nyheter

Digitaliseringen inom bygg- och fastighetsbranschen fortsatt stark genom pandemin

Maxamed Abdiraxman, till vardags i rollen som digital processledare och nytillträdd kontorschef på Zynka Group i Stockholm summerar det gånga året och digitaliseringens utveckling i bygg- och fastighetsbranschen som avancerat starkt det senaste året trots motvind. 

Du klev precis in i rollen som kontorschef när den rådande pandemin bröt ut som skakat om bland annat bygg- och fastighetsbranschen i Sverige. Hur har detta påverkat er som aktör i Stockholm och vad har det inneburit för typer av åtgärder?

– Det går inte blunda för att det funnits en underton av oro och ovisshet i Stockholm i en unik situation för både företag och människor. Det var en längre period av vakuum under våren och sommaren som gjorde att branschen och projekten gick lite trögare än vanligt och en del projektbeslut som skjutits på framtiden. Det som vi tydligt kunnat se effekter av nu efter sommaren är en ökning av det digitala behovet framöver när projekten rullar igen; där möten, samordning och kommunikation kunnat hanteras helt digitalt. Jag ser fram emot en spännande höst med ”nytt normalläge” och fortsatt högtryck i våra projekt så att vi kan fortsätta tillväxten i samma takt som tidigare.

Du säger att det digitala behovet har ökat, kan du sammanfatta din analys av hur det sett ut i branschen tidigare och behovet framåt?

– Digitalisering, digital tvilling och BIM är ju några av trendorden som ofta florerar i media men är egentligen inget nytt. BIM har funnits ganska länge, men har först de senaste åren börjat få ordentligt fotfäste i bygg- och fastighetsbranschen men det finns fortfarande otroligt mycket att hämta. ”People, Process & Technology” är någonting vi ofta pratar om, och om man tittar bakåt så har både teknik och processer funnits ganska länge – det är människorna som branschen misslyckats ta hand om när det kommer till digitalisering och BIM. Förändringsledning, support och att förmedla värdeskapandet av förändrade och digitaliserade processer är några av nycklarna som vi måste fokusera mer på framåt. Lyckas vi bättre med detta så kommer den digitala utvecklingen i branschen öka exponentiellt.

För de företag som ännu inte påbörjat eller fått fart på sin digitaliseringsresa, har du tips på var man ska börja?

– Först och främst behöver man titta på det egna behovet och varför man ska påbörja en digitaliseringsresa överhuvudtaget. Inled med en kartläggning över befintliga verksamheten tillsammans med organisationen för att identifiera eventuella utmaningar eller behov kopplat till den dagliga verksamheten. Därefter behöver det arbetas fram en roadmap, där digitalisering kan understödja befintlig verksamhet genom digitalisering av processer, system, information etcetera som sträcker sig över några år fram i tiden. Viktigast av allt är att företagsledningen står bakom den digitala transformationsresan som stundar och att de faktiska målen med transformationen är mätbara och skapar värde ned på individnivå. Ett stort mått av förändringsledning i en sådan resa är också extremt viktigt. Men uppfinn inte hjulet på nytt, gör också en omvärldsanalys för att se hur branschkollegor påbörjat sin resa för att få en bild av hur andra gör samt inspireras.