Nyheter

Startskott för Stockholms djupaste tunnelbanestation

100 meter under marken ska tunnelbanestationen Sofia byggas. Det kommer att bli en av världens djupaste stationer och sommaren 2030 är planen att det första tåget ska glida in på perrongen. Just nu jobbar Ellevio för att lösa elförsörjningen till stationsbygget.

Det skulle kunna tas som vilket ledningsarbete som helst där i Stigbergsparken på Södermalm i Stockholm. Ellevios avspärrningar ser ut ungefär som de brukar och insatsen ser vid en hastig blick bekant ut.

Men faktum är att det här är inte riktigt vadsomhelst, det är en del av ett unikt bygge. 100 meter under parken ska t-banestationen Sofia stå klar om tio år. Det kommer att bli Stockholms djupaste station och här kommer tusentals resenärer varje dag att ta någon av de åtta hissarna upp och ner till plattformen. Stationen får ungefär lika många resande som dagens Hornstull och lösningen är unik för Stockholm.

Rulltrappa tar för lång tid

– Det skulle ta för lång tid för resenärerna att åka rulltrappa så därför satsar vi på lösningen med hissar. I Stigbergsparken kommer vi att spränga, borra och gräva ur ett 20 gånger 20 meter stort schakt. Det blir stort som ett höghus kan man säga, fast rakt ner i marken istället, säger Andreas Burghauser, projektchef för nya tunnelbanan på Södermalm.

2014 beslutade Region Stockholm tillsammans med staten och fyra kommuner i den så kallade Stockholmsöverenskommelsen att bygga ut tunnelbanan. Med tolv stationer och sammanlagt 20 kilometer nya spår blir utbyggnaden ett viktigt inslag för att möta huvudstadens tillväxt. Stockholms läns befolkning växer med 35 000 personer varje år.

Inte byggts ut sedan 1994

– Vi har inte byggt ut tunnelbanan sedan 1994 då stationen Skarpnäck etablerades, så det här behövs. Vi förlänger tunnelbanan dit där det byggs mycket, Nacka och söderort är sådana ställen, därför dras tunnelbanan över Södermalm och vidare österut och söderut, säger Andreas Burghauser.

Utmed linjen ligger stationen Sofia och här arbetar Ellevio just nu med att lösa strömförsörjningen för den nya stationen – framför allt för byggnadsfasen men också för när stationen har börjat användas.

Två nya nätstationer byggs

– Vi förstärker nätet genom att bygga två nya nätstationer som är starkare än dagens stationer samt att vi flyttar och byter ut de låg- och högspänningskablar som ligger i parken i dag, säger Aleksandar Mrdjen, som projektleder Ellevios insats för Sofiastationen.

Vilka är utmaningarna?

– Det är alltid utmanande i Stockholm där varje projekt är unikt, det är trångt och det är många aktörer som är inblandade. Det krävs mycket dialog och finess för att få till det och det har hittills gått bra. Tidplanen är inte spikad men målet är att vi ska vara klara med vårt arbete under sommaren, säger Aleksander Mrdjen.

Elförsörjningen av bygget är A och O.

– Vid den här formen av schaktarbete går det åt en hel del el, exempelvis till borraggregaten. Elen är mycket viktig för oss, säger Andreas Burghauser.

Läs mer:

https://nyatunnelbanan.se/sv