Nyheter

De tar över Bjurfors Sollentuna

Carima Hägglund-Hasni och Viktor Ekman tar över Bjurfors mäklarkontor i Sollentuna.

– Vi på Bjurfors är så glada över detta tillskott, varken Viktor eller Carima är nya mäklare, de kan sina kvarter och den lokalkännedomen är en stor fördel för våra kunder i Sollentuna, säger Christina Henriksson, regionchef för Bjurfors Stockholm, Norr och Sydost.

Bjurfors Sollentuna har länge varit ett etablerat mäklarföretag och nu kliver nytt blod in i ledningen.

– Vi ser verkligen fram emot att kunna lyfta kontoret till nya höjder, säger Carima Hägglund-Hasni, mäklare och franchisetagare.
Carima och Viktors mål är att leda Bjurfors Sollentuna till att vara topp tre på den konkurrenskraftiga Sollentunamarknaden inom en snar framtid.

– Det är så härligt att höra om deras höga ambition. Är det några som kommer att klara det, så är det Viktor och Carima, säger Christina.

Du som bor i Sollentuna känner kanske redan igen både Carima och Viktor. Carima är född och uppvuxen i området, medan Viktor är född och uppvuxen i Dalarna men har verkat som mäklare i Sollentuna de senaste fem åren.

– Sollentuna har mycket att erbjuda med varierande miljöer, det märks inte minst för oss som får äran att förmedla områdets bostäder. Det som är så spännande med vår kommun är det dynamiska utbudet. Ena dagen visar jag en enrummare i centrum för dem som ska köpa sin allra första lägenhet och nästa dag möter jag paret som vill sälja sin stora villa som lockar en välbärgad målgrupp, förklarar Viktor Ekman.

Under de senaste åren har intresset för villor ökat i Sollentuna.

– Utbudet av villor har varit relativt lågt och därtill kan vi se en Corona-effekt där många letar efter större boende för att få plats med ett hemmakontor. Med stor efterfrågan och litet utbud har priserna får ett uppsving. För lägenheter har prisutvecklingen inte följt med i samma takt. Några anledningar till det kan vara det stora utbudet samt att det producerat mycket nytt i området, säger Viktor.

Nu har marknaden börjat förändras.

– Vi ser att köparna börjar bli lite mer avvaktande. Det är förstås svårt att säga om det är en tillfällig sättning eller om det är början på en bredare och mer långvarig nedgång. Vi kan konstatera att så länge du köper och säljer i samma marknad och är väl förberedd så behöver inte en nedgång vara negativ. För många kan det bli tvärtom – ett utmärkt tillfälle att göra en bra affär. Marknaden går upp och ner och det är svårt att tajma ett perfekt läge, men min erfarenhet säger att ju mer förberedd du är desto bättre förutsättningar har du, och där har vi mäklare en viktig roll, säger Carima.

Både Carima och Viktor kombinerar sitt nya åtagande som franchisetagare, där de driver Bjurfors Sollentuna som ett eget företag inom Bjurfors varumärke, med fastighetsmäkleriet.

– Vi känner varandra sedan tidigare eftersom vi båda arbetade på samma mäklarbyrå i flera år. När vi började prata om framtiden visade det sig att vi båda ville ta ett steg upp i karriären. Vi älskar vårt jobb och ville fortsätta förmedla bostäder, att sluta som mäklare var inget alternativ. Samtidigt var vi båda redo för nästa fas och utvecklas, att satsa på att driva eget blev ett naturligt steg, säger Carima.

Viktor fortsätter:

– Alternativen stod mellan att bli partner eller driva eget som franchisetagare. Och då visade det sig att vi båda ville driva eget. Franchisetagandet lockade eftersom vi kan utvecklas som ledare och samtidigt få möjlighet att hjälpa och stötta andra att lyckas med det de vill som mäklare.

När möjligheten att bli franchisetagare för Bjurfors dök upp var valet självklart.

– Vi kände förstås till Bjurfors sedan tidigare och hade en god uppfattning om vad varumärket representerade. Vi lockades av Bjurfors premiumtänk, där hela processen, från första mötet till påskrivet kontrakt, håller högsta kvalitet. Nu när vi sett Bjurfors inifrån är vi ännu mer övertygade att det här är rätt plats för oss. Det är ett varumärke i framkant, som värdesätter kundupplevelsen framför allt. Självklart är tillväxt också viktigt, men det får aldrig ske på bekostnad av kvaliteten och kundupplevelsen, säger Carima.

Christina Henriksson bekräftar den interna kulturen.

– Hos oss är den personliga relationen med våra kunder oerhört viktig. Carima och Viktor har en gedigen lokal erfarenhet, vilket gör att du som kund hos Bjurfors Sollentuna kan förvänta dig en personlig service utifrån dina behov.