Nyheter

Förutsägelser för underhållningsbranschen online: trender 2023

Underhållningsbranschen är under ständig utveckling och förändring. Om vi tittar tillbaka 10 eller 20 år i tiden är branschen svår att känna igen, något som alla som är över 15 år kan hålla med om.

Du kommer kanske ihåg hur du var tvungen att sätta i ett kassettband i musikspelaren för att kunna lyssna på din favoritmusik, eller hur du var tvungen att spola tillbaka VHS-filmer för att kunna se dem från början. Så är inte verkligheten just nu. Nu är det i stället streaming som dominerar på alla fronter, oavsett om det gäller musik eller filmer, men börjar även få ett rejält fotfäste inom spelbranschen.

Men den stora frågan är; hur kommer underhållningsbranschen att utvecklas 2023 och framåt? Det ska vi titta lite närmare på nedan.

5 trender som vi tror kommer fortsätta eller påbörjas inom underhållningsbranschen online 2023

Det går inte att stoppa utveckling och här är några exempel på sådant som vi tror vi kommer se mer av i underhållningsbranschen framöver.

Streaming kommer fortsätta dominera de flesta segment i branschen

Streamingen har tagit över större delen av underhållningsbranschen, oavsett om det handlar om filmer, TV-serier, musik eller liveunderhållning. Men under den senaste tiden har även många spelleverantörer valt att erbjuda sin spelsamling via streaming, något som säkerligen kommer bli alltmer populärt under det kommande året och framåt.

Det lanseras även nya streamingtjänster på regelbunden basis, vilket gör att konsumenter får tillgång till större utbud till bättre priser. I och med att vi med allra största sannolikhet rör oss mot en lågkonjunktur 2023 kan vi även förvänta oss att streamingtjänsterna måste konkurrera hårdare för att både behålla och attrahera nya kunder.

Branschen kommer röra sig mer mot mobila enheter

Inom iGaming-sektorn spelas de flesta spel via mobiltelefoner, snarare än datorer. Anledningen är att de flesta spelbolag och casinon har märkt att det är här spelarna föredrar att vara, och tar fler marknadsandelar för varje dag som går.

För bara några år sedan var upplevelsen på mobila enheter ganska dålig, oavsett vilken del av underhållningsbranschen vi pratar om. Spelen har varit ganska populära via mobiltelefoner under de senaste tio åren, men intresset för streaming av TV-serier och filmer ökar i takt med att skärmarna blir större och skarpare, samt att uppkopplingarna klarar av det höga tryck och förväntningar som finns hos konsumenterna.

Mobiltelefonerna blir bättre och bättre för varje år, vilket även stämmer för de mobila uppkopplingarna. Därmed rör sig hela underhållningsbranschen sakta men säkert mot dessa typer av enheter och kommer med allra största sannolikhet ta över majoriteten av kakan inom den närmaste framtiden.

Metaverse kommer bli större och mer uppslukande

Under de senaste åren har det pratats mycket om Metaverse. Än så länge är det få som faktiskt vet vad det är, och ännu färre som är involverade i detta universum på ett eller annat sätt. Men vi förväntar oss att det sakta men säkert förändras och under 2023 kommer Metaverse sannolikt ta ännu fler marknadsandelar.

Denna typ av världen växer även så det knakar, och stora företag som Meta pumpar in enorma resurser på att skapa en så tilltalande digital värld som möjligt. Därmed tillkommer det nya möjligheter och tjänster inom denna värld, vilket gör att den blir ännu mer tilltalande för både företag och individer.

Hela sektorn kommer att växa

Hela underhållningsbranschen kommer med allra största sannolikhet att växa under 2023. Bara under det senaste året har den växt rejält, och ökar ytterligare i takt med att upplevelsen blir bättre och att fler människor får tillgång till modern teknik. Den breddas även rejält hela tiden, vilket gör att det numera finns något för de flesta smaker.

Därmed kan vi förvänta oss att underhållningsbranschen tar över en ännu större del av världen 2023. Hur mycket branschen kommer att växa är omöjligt att säga, vi får helt enkelt får vänta och se.

Nya tjänster kommer tillkomma och andra försvinna

Om det är något vi har lärt oss, så är det att konkurrensen är stenhård inom underhållningsbranschen. Alla vill ha ett finger med i spelet, vilket resulterar i att många måste konkurrera om samma marknadsandelar. Det gör att branschen ständigt är under förändring, och kan skilja sig rejält bara från en månad till en månad.

Därmed är det inte särskilt konstigt att många företag och tjänster ständigt försvinner, inte minst i takt med att andra tillkommer. Det är dock på detta sätt som marknaden ständigt växer och blir bättre, vilket är anledningen till att underhållningsbranschen är en av de viktigaste och största branscherna som för närvarande existerar i samhället. Tjänster som vi idag tar för givet existerade inte bara för några år sedan, och så kommer med allra största sannolikhet även vara fallet i framtiden.