Nyheter

Leveranssäkerhet av elmateriel – framgångsfaktor vid totalrenovering av Hemköp-butik

Den 19:e oktober slogs portarna upp till Hemköps butik i nya Danderyds Centrum. Det var efter en omfattande totalrenovering under året, där tiden och samordningen var de främsta utmaningarna för installatören Witsel. För att garanteras säkra materielleveranser har de valt att samarbeta med Elektroskandia.

Mörby Centrum utvecklas och efter en omfattande om- och tillbyggnad byter man namn till Danderyds centrum. Efter omdaningen tillförs ett antal nya butiker, nya arbetsplatser och nya bostäder. Hemköp hade sedan tidigare butik i Mörby Centrum, men i samband med fastighetsägaren Skandia Fastigheters utveckling av köpcentrumet beslöt man sig för att göra en supermodernisering av butiken, med ny inredning enligt deras nya koncept samt ett helt nytt sortiment. Byggföretaget Stomberg & Co ansvarade för ombyggnationen av butiken och för installation av kraft, belysning, data och brandlarm anlitade de Witsel.

– Vi började vårt arbete med att riva ned de befintliga installationerna runt påsk, ett arbete som pågick i ungefär en och en halv månad. När det sedan var betongrent kunde vi börja med nyinstallationen, i början av juni. Under renoveringstiden hade Hemköp en tillfällig pop-up butik i Mörby Centrum., berättar Christer Sundin, Witsel AB.

Största projektet hittills

Witsel, med kontor på Södermalm i Stockholm, har 18 anställda.

– Vi jobbar mycket inne i staden, bland annat med kontorsanpassningar och vi har en bra kundbas med många stora fastighetsbolag och även byggfirmor. Marknaden är jättebra just nu, vi har fullt upp och har till med nu behövt hyra in tre personer i ett halvår, säger Christer och fortsätter:

– Hemköps butik, med en yta på drygt 2 000 kvadratmeter, är vårt största projekt hittills både vad gäller volym, installationstäthet och ekonomi. När det blev klart med att vi tagit hem projektet tog jag direkt kontakt med Elektroskandia, som är vår huvudleverantör, för att gå igenom vilken materiel vi skulle behöva. Bland fördelarna med Elektroskandia är att leveranserna fungerar bra, vi får hjälp med offertförfrågningar och support när det behövs. Jobben flyter på bra när man anlitar dem, helt enkelt.

Hitta ersättningsprodukter

Det var fråga om stora mängder materiel av allt, bland annat kabelstegar, kabel, nödbelysning etc. Ansvariga på Elektroskandia för projektet var utesäljaren Niklas Lavén och tekniska innesäljarna Georg Sandberg och Bengt Samuelsson.

– Witsel kom med färdiga underlag med tydliga märkningar vilket underlättade vårt arbete. Jag är lite nischad mot belysning och tog därför hand om beställningarna av detta, vilket inkluderade en hel del nödbelysning, säger Georg Sandberg.

– Mitt ansvarsområde är framför allt installationsmateriel och i det här projektet var det bland annat mycket kabel, kabelstegar, kanalisation, fästmateriel, strömbrytare, uttag etc. Witsel har själva lagt mycket av beställningarna via vår webb, med vi har stöttat med vissa order och information om leveranstider. Det som är lite speciellt i dessa tider är att det kan bli en del extrajobb med att hitta ersättningsprodukter och ibland får man byta fabrikat. Men det har fungerat bra och vi har kunnat leverera till dem dagen efter att de beställt, säger Bengt Samuelsson.

– Samarbetet med Elektroskandia har fungerat bra och leveranserna har kommit i tid så vi har kunnat arbeta på i vår takt. De största utmaningarna i projektet har varit den knappa tiden och samordningen mellan alla aktörer på den begränsade ytan. Men det har ändå fungerat med bra styrning från Skandia Fastigheter, så vårt arbete kunde utföras under den tid vi planerat, säger Christer Sundin.